tel: 777 264 242
lucie@logarte.cz
Česky English
Žába
 

Otázky a odpovědi

       foto/max/058e6073b7adf4.png        Záznam chatu z pořadu České televize Sama doma ze čtvrtka 29. září

Máte dotaz k logopedii či arteterapii? Zeptejte se ;-)

Text příspěvku:
Jméno:
Opište znaky z obrázku:
Jiný obrázek
Lucie:
17.1.2017 22:22
Dobrý den Marcelo,
ano, tato forma arteterapie má právě vazbu s grafomotorikou. Děti, se kterými maluji, často spontánně nechtějí kreslit a malovat, protože je to „nebaví“. A to, co nás nebaví, se nám také často nedaří (podle našich představ). A když nám někdo ukáže jak na to, třeba se nám to i zalíbí.
Určitě s Vámi souhlasím, že je nutno zvládnout nějaké fáze hrubé i jemné motoriky, než se začneme zabývat úchopem a tahem. Občas je potřeba začít na fyzioterapii, jindy samotnému malování předchází průpravné cviky.
Můžeme se na synka a jeho malování podívat, něco zkusit, vybrat vhodné barvy či pastelky, se kterými by mohl tvořit doma. Když budete mít chuť, ozvěte se.

Přeji hezký den.

Lucie Krejčová

Marcela:
15.1.2017 21:44
Dobry den, chtela bych se zeptat jestli ma arteterapie neco spolecneho s grafomotorikou? Mam syna (3,5 roku), ktery ma vrozeny syndrom projevujici se ortopedickymi problemy a trosku jsou postizeny i ruce. Take ma vyrazne opozdenou hrubou motoriku. Je velice inteligentni, trpelivy, peclivy a spolupracujici, takze se snazi spravny uchop tuzky naucit, ale nevim jestli je to uplne zadouci, pokud by nemel spravne uvolnenou celou pazi. Zabyvate se i timto? Dekuji Marcela

Lucie:
4.10.2016 16:32
Ano, myslela jsem audiologické vyšetření. To odhalí i menší sluchovou ztrátu, která nemusí být způsobena vadou sluchu (trvalým problémem), ale převodní poruchou sluchu a způsobuje dočasnou (než se vyřeší) ztrátu, třeba jen pár desítek decibel. Ale i sám specialista - ORL či foniatr usoudí, zda by ho dítě mělo podsoupit. Záleží také na tom, jak dítě spolupracuje, rozumí, někdy je potřeba nácvik doma.

Zuzana:
1.10.2016 14:39
Lucko, velice děkuji za odpověď. Vyšetření sluchu jsme nepodstupovaly, nebyl zatím důvod. Mám pocit, že slyší velice dobře, ale dobrá myšlenka to je. Úrovně zvuků/tónů jsou různé. Ještě se zeptám - běžné novorozenecké vyšetření sluchu v porodnici, které bylo v pořádku, s tímto vyšetřením asi nemá moc společného, že?

Lucie:
25.9.2016 23:23
Dobrý den,
děkuji za Váš dotaz. Z Vašeho popisu je patrné, že je Vaše dcerka šikovná (z toho, co píšete by se dalo vyvozovat, že bude zdatná v oblasti hrubé i jemné motoriky, což je pro řeč velmi důležité). Zásadní je, že dobře rozumí. Kontrast této všestranné obratnosti a poměrně malého množství používaných slov je poměrně nápadný. Jako logopeda by mne napadlo zeptat se Vás, zda jste někdy byla s dcerou na vyšetření sluchu. Pokud dítě úplně neslyší úplně dobře (převodní porucha sluchu může být poměrně malá, ale na vývoj řeči může mít obrovský vliv), může být rozvoj řeči zpomalen nebo omezen. Rozumím Vám, že se nechcete stresovat návštěvami mnoha lékařů. Doporučovala bych Vám začít u ORL lékaře nebo foniatra, aby vyloučil možnou poruchu či vadu sluchu. Pokud bude mít Vaše holčička sluch v pořádku a budete mít pocit, že aktivní slovní zásoba narůstá pomalu, je dobré navštívit logopeda. A nebojte se, u logopeda to nevypadá jako u doktora, tedy alespoň u některého ;-)

Zuzana:
22.9.2016 23:51
Zdravím Vás Lucko!
Mé holčičce bude 2,5 roku. Je velice bystrá, pečlivá, snaživá, starostlivá, všemu velice dobře rozumí.Ráda kreslí, poslouchá písničky, tancuje, se vším mi pomáhá. V kolektivu dětí je stydlivá, neprůbojná, bojácná. Používá cca 15 slov, jinak vše odznakuje, vyjádří mimikou, zvuky. Takto dokáže odvyprávět celý příběh. Může se jednat o opoždění vývoj řeči či jinou vývojovou vadu a jakou? Kdy mám začít tento problém řešit, abych ji nestresovala návštěvami u lékařů? Děkuji za odpověď

Lucie:
16.6.2016 19:07
Dobrý den Michaelo,

pokusím se odpovědět na Vaše otázky. Berte níže popsané řádky jako podněty, nikoliv jako postup. Bez dítěte a ukázky terapie je to jen nástin, který nemůže rozvíjet další potenciální situace (např. A co dělat, když se to nedaří?)
Co se hlásky R týče, nejdůležitější je, aby dítě před průpravou na hlásku R (průprava: užití substituce ve slabikách Dn, Ddn, Td, Tdn...a již v průpravě se správně pokoušet o zrychlení, mj. důraz na první hlásku aj.) správně vyslovovalo D T N L. Pokud dítě artikuluje uvedené hlásky na nesprávném místě, může „tdnkat“ roky. R v tomto případě špatně užívaným postupem nevznikne. Další důvodem proč R ještě nedošlo k vyvození R může být pomalá realizace. Návod „jak zrychlit“ se žel nevejde na tyto řádky (je potřeba vysvětlit a ukázat, ideálně na konkrétním dítěti, ne všechny techniky jsou pro všechny). Shrnu-li uvedené, prvotně musí být substituce užívána na správném místě, zrychlení řešíme až sekundárně. „Odnaučit“ substituci holčičku v podstatě nechcete, chcete ji jen posunout dál. Pokud hlásky D T N vyvoří na správném místě, je nutno věnovat se zrychlení, aby se R objevilo. Fixace většinou radostnou fází a bývá rychlá. Ano, neobratná motorika jazyka souvisí i s R (často brání adekvátnímu zrychlení), je dobré často cvičit, vymýšlet hry, ať je to pestré a holčičku to baví.
Pro vyvození Ř je důležité, zda dítě umí prodloužit R (drrrrr, trrrr, prrrr, vrrrr atd.), z prodlouženého R se pak vyvozuje Ř. Kmitné prodloužení R někdy postačí pro to, aby se Ř spontánně vyvinulo (kmity hrotu jazyka u Ř jsou rychlejší a početnější než u hlásky R). Výdechový proud je silnější než při hlásce R a naráží na ostří zubů. Bez zubů tedy nezní znít zcela „čistě“ ani u dítěte, které ji správně tvoří. Klidně s vyvozováním počkejte, až začne II. dentice růst a věnujte se prodlouženému R. Třeba Vás Ř do té doby mile překvapí.

Přeji hezký den.

Lucie Krejčová

Michaela:
11.6.2016 10:59
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. V mateřské školce mám logopedickou prevenci. U jedné holčičky (6let) trénujeme hlásku R a stále nahrazuje hlásku R td, a vůbec jí to nemůžu odnaučit(má horší motoriku mluvidel, ale artikulační cvičení děláme často a i její maminka s ní trénuje doma). Nevím si rady jaký postup mám zvolit.
A pak ještě jedna holčička (6 let) špatně vyslovuje hlásku Ř pořád říká ž. Chybí jí teda přední zuby, je to vůbec možné hlásku Ř trénovat, když tam ty zoubky nemá ? Moc děkuji

Lucie:
28.1.2016 21:08
Dobrý den Lucko,

mateřská škola je skvělé prostředí pro rozvoj řeči. Vrstevníci mohou poskytnout dětem to, co my dospělí ne. Někdy ale ani to nestačí a srozumitelnost řeči u dítěte je zhoršená. Může se na tom podílet neobratná motorika jazyka, nesprávné používání počtu slabik, vypouštění či přidávání hlásek. Někdy ve větě i hůře rozeznáváme kde končí slovo a začíná další. Často pomáhá rytmizace (vytleskávání slov na slabiky), nejdříve slov (krátkých, pak delších), pak slovních spojeních a vět. Záleží ale, jak je na tom dcera a aktivní slovní zásobou (právě užívání vět, jak jsou upevněné jednotlivé větné členy /podstatné jméno-sloveso-předmět/. Pokud se srozumitelnost upravuje pomalu, není od věci zajímat se o podrobnější vyšetření sluchu na ORL či foniatrii (audiologické vyšetření).
Pokud dceři rozumíte Vy (jako maminka rozumíte nejvíce), ale okolí tápe, je rozumné na logopedii vyrazit. Nebojte se, terapie je přizpůsobena věku dítěte a pokud myslíte, že bude dcerka spolupracovat, určitě to stojí (třeba jen jednorázově) za to.

Přeji hezký den.

Lucie Krejčová

Lucka:
28.1.2016 12:29
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,dcera 3,5roku je od září ve školce.Vidim velky pokrok v mluvení.Ale pořád neřekne vše,zkomolý nashledanou...Začína spojovat věty,ale někdy ani nerozumim,co povída.Někdy je to lepší,nekdy horší.Myslite,že je čas na logopedii?Že se jeste rozmluví.

LogArte - logopedie a arteterapie  Drahobejlova 1413/41, Praha 9 - Libeň  tel: 777 264 242  lucie@logarte.cz  
Copyright © 2014–2017 LogArte

Tvorba webových stránek: HOR webdesign
sitemap.xml   gt:0.026   login